03-05-07

Klassenstrijd in maatpak

We duiken een van de vele metrogaten van Grand Central binnen, op weg naar het Lincoln Center. Op straat proberen een viertal heren in maatpak pamfletten in de handen van schichtige voorbijgangers te duwen. Met weinig succes. Behalve bij mij. Ik graai een pamflet en duik er de metro mee in. Achter mij klinken slagzinnen tegen de hebzucht van de bedrijven. Wat raar, ook in Amerika? 

 

SH101197
Pamflet tegen hebzucht patronaat...
 
Het vlugschrift bloklettert: “Stop ondernemingshebzucht! Clear Channel Outdoor valt banen van arbeiders- en middenklasse in Boston aan. Is New York binnenkort aan de beurt?” Wat blijkt? In Boston zijn de werknemers van Clear Channel Outdoor in staking omdat ze een loonsvermindering met 30% weigeren. Wie kan ze ongelijk geven? “En dat terwijl hun koffers gevuld zijn met honderden miljoenen dollars winst,” gaat het vlugschrift verontwaardigd verder.

 

Clear Channel Outdoor (CCO) is een machtig mediaconcern met wereldwijde vertakkingen. De hoofdzetel bevindt zich in Texas, de staat waar de broer van president Bush de scepter zwaait. Een van de door CCO gecontroleerde radiozenders pakte enkele jaren geleden uit met een boycot van de Dixie Chicks, omdat de countrymeidengroep het had aangedurfd kritiek te leveren op de president. Het pamflet brengt die episode maar al te graag in herinnering, want kritiek op Bush is vandaag een stuk populairder dan Bush zelf. Je ziet het overal: op sleutelhangers, magneten, koffiebekers en uiteraard T-shirts: “Ik was al tegen Bush toen het nog niet in de mode was.”

 

newchicks

 

De actievoerders waarschuwen de New Yorkers dat hen hetzelfde te wachten staat. “Dat betekent minder belastingsinkomsten voor New York en meer winst die terugvloeit naar Texas” legt het pamflet uit, in een wanhopige poging om solidariteit op te wekken. Het korte, duidelijke verhaal eindigt met een oproep om de CEO van CCO, Paul Meyer, op te bellen (212-221-3100) en hem te vragen zijn arbeiders in Boston en New York eerlijk te behandelen. Ook op het vlak van klassenstrijd zijn Amerikanen ontroerend naïef. Maar het feit dat zelfs mannen in pak en das zich ervan bewust zijn dat ze een vogel voor de kat zijn in de kapitalistische winstlogica, en daarvoor op straat komen, en dan nog in Amerika, doet toch deugd… Allez, mij toch…

De commentaren zijn gesloten.